سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/7/25
9:49 صبح

کارت هوشمند 02

بدست www.shtap.ir در دسته

گروه کارت با هدف ارائه خدمات فنی ، مهندسی و بازرگانی در زمینه تکنولوژی کارت هوشمند شروع بکار کرده‌است این گروه مدت 5 سال است که به مطالعه در زمینه این صنعت نوین پرداخته و دانش فنی و مهندسی لازم جهت ارائه خدمات فنی و مهندسی و ارائه و اجرای طرحهای کاربردی در این زمینه را اکتساب نموده است. همچنین این گروه با ایجاد ارتباطات با شرکتهای مطرح در تکنولوژی کارت هوشمند در سطح بین الملل، توانایی اجرای پروژه های بزرگ با همکاری شرکتهای مزبور را فراهم آورده است.

در یک تعریف ساده، کارت هوشمند یک کارت در اندازه استاندارد (کوچک و قابل حمل) می باشد که با داشتن یک مدار مجتمع ( IC ) داخل خود امکان ذخیره سازی اطلاعات محرمانه را داشته و با قابلیت پردازش خود، امنیت اطلاعات آن را تضمین می نماید. با توجه به کاهش قیمت جهانی کارت هوشمند در مقابل کارت های مغناطیسی و سادگی تقلب در کارتهای مغناطیسی، این تکنولوژی جدید با سرعت زیادی در حال رشد است و کاربردهای وسیعی را در بر گرفته است.

قابلیتهای گروه شامل موارد ذیل است:

· ارائه سرویسهای مختلف در زمینه کارت هوشمند

گروه کارت با پرسنل مجرب و با سابقه خود در تکنولوژی کارت هوشمند و با ارتباطات خارجی خود، توانایی ارائه کلیه خدمات زیر را در زمینه تکنولوژی کارت هوشمند در شاخه های مختلف آن، اعم از چیپ، میکرو ماجول، کارت، چاپ، شخصی سازی، سیستم های کاربردی (کنترل دسترسی، تصدیق اصالت، ... )، نرم افزار، سخت افزار، زیرساختار و ... دارا می باشد.

· انجام مطالعات و امکان سنجی فنی و اقتصادی

مطالعات و امکان سنجی فنی و اقتصادی جزو لاینفک و اساسی هر پروژه بوده و تصمیمات پایه ای و اساسی در هر پروژه از این بخش نشأت می گیرد و عدم اتخاذ تصمیمات صحیح در این فاز سایر ابعاد پروژه را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است اجرای پروژه را باشکست مواجه سازد. گروه کارت با تجربه و دانش خود در ابعاد مختلف تکنولوژی کارت هوشمند، در انتخاب صحیح روشها و اجزاء در فاز مطالعاتی پروژه ها، روند صحیح و پایان موفق آن را تضمین می نماید.

· مدیریت پروژه

گروه کارت با شناخت ابعاد مختلف صنعت کارت هوشمند، توان مدیریت پروژه ها مختلف در این تکنولوژی نوین را دارا می باشد.

· مشاوره در مطالعات و اجرای مراحل مختلف پروژه

مشاوره در انتخاب المانها، تجهیزات سخت افزاری، مشخصات سیستم نرم افزاری، نوع کارت هوشمند، انالیز امنیت برای یک کاربرد، روشهای امنیتی و برآورد هزینه سیستم از دیگر خدمات این گروه می باشد.

· فراهم نمودن تجهیزات سخت افزاری

گروه کارت تجهیزات مختلف سخت افزاری مرتبط با کارت هوشمند از قبیل انواع کارتخوان ها، ترمینالهای رومیزی، ترمینالهای سیار، چاپگرهای کارت و ... را فراهم می آورد.

· فراهم نمودن انواع کارتهای هوشمند

گروه کارت انواع کارتهای هوشمند اعم از کارتهای میکروپروسسوری، کارتهای حافظه، کارتهای بدون تماس با ظرفیتهای مختلف حافظه و قدرت پردازش متفاوت را در شکلهای گوناگون اعم از چیپ، میکروماجول، کارت سفید و یا کارت چاپ شده فراهم می آورد.

· طراحی نرم افزارهای کاربردی

انواع نرم افزار برای کاربردهای کارت هوشمند شامل نرم افزارهای تحت وب، نرم افزار های روی PC ، بانکهای اطلاعاتی و نرم افزارهای تحت شبکه قابل طراحی و پیاده سازی توسط متخصصان این گروه می باشد.

· طراحی سخت افزار های مرتبط با کارت هوشمند

در بسیاری از کاربردهای کارت هوشمند نیاز به ایستگاه های مستقل کاری با اینترفیس کارت هوشمند و مشخصات خاص آن کاربرد می باشد که توسط این گروه قابل طراحی و پیاده سازی است.

· اجرای پروژه

اجرای پروژه های مختلف کارت هوشمند از جمله پیاده سازی سیستمهای تصدیق اصالت، سیستمهای کنترل دسترسی، سیستمهای اعتباری و سیستم های ارائه سرویسهای امنیتی و مالی از طریق کارت هوشمند توسط این گروه قابل انجام می باشد.

· آموزش

آموزش سیستمهای امنیتی مبتنی بر کارت هوشمند، روشهای تصدیق اصالت با کارت هوشمند، نحوه کار با انواع کارتخوان، الگوریتم های رمز در کارت هوشمند مفاد از خدمات آموزشی گروه می باشد .


87/7/21
10:4 عصر

کارت هوشمند

بدست www.shtap.ir در دسته

مقدمه‌ای بر کارت‌های هوشمند(قسمت اول )

نویسنده : داود مهدوی

ناشر: مهندسی شبکه همکاران سیستم

قسمت اول: معرفی، ساختار

 کارت هوشمند معمولا کارتی از جنس PVC با ابعادی در حدود 5/5 در 5/8  سانتی‌متر است که بر روی آن یا در بین لایه‌های آن، تراشه‌های حافظه و ریز‌پردازنده برای ذخیره‌سازی داده‌ها و پردازش آنها قرارداده شده است. یک کارت هوشمند کامپیوتر کوچکی است که بر روی یک کارت پلاستیکی نصب شده است. قرار دادن یک تراشه در کارت به جای نوار مغناطیسی، آن را تبدیل به یک کارت هوشمند با کاربردهای گوناگون می‌نماید. این کارت‌ها به دلیل دارا بودن تراشه، قابلیت کنترل عملکرد را داشته و علاوه بر نگهداری اطلاعات شخصی و تجاری کاربر، امکان پردازش را نیز فراهم می‌نماید.

اختراع کارت هوشمند را برای اولین بار فردی فرانسوی با نام رولاند مورنو در سال 1974 به ثبت رساند. از آن زمان به بعد،‌ شرکت‌هایی نظیر Bull‌،‌ Honeywell،Motorola  دراین زمینه به فعالیت پرداختند و در نتیجة فعالیت‌های آنها، در سال 1979 اولین کارت هوشمند ریز‌پردازنده‌ای ساخته شد. اولین استاندارد برای کارت هوشمند در سال 1986 و با عنوان ISO 789116/1 مطرح شد. استفاده از کارت هوشمند در سطح ملی برای نخستین بار در فرانسه در سال 1986 و برای کارت‌های اعتباری تلفن انجام گرفت. پس از آن، از اوایل دهة 90 میلادی، استفاده از کارت‌های هوشمند درکشور‌های مختلف رواج پیدا کرد و به تدریج کاربرد‌های جدیدی برای آن پیدا شد.

بررسی ساختار و انواع

کارت‌هوشمند کارتی است که از یک ریزپردازنده و چیپ حافظه و یا فقط چیپ حافظه (بدون منطق برنامه‌پذیر) تشکیل شده است. کارت دارای ریزپردازنده می‌تواند اطلاعات روی کارت را اضافه، تغییر، حذف و مدیریت نماید، درحالیکه کارت فقط دارای حافظه (مانند کارت‌های اعتباری تلفن)، می‌تواند فقط یک عملیات از پیش تعریف شده را قبول کند.

کارت‌های هوشمند برخلاف کارت‌های نوار مغناطیسی، می‌توانند کلیه توابع عملیاتی و اطلاعات مربوطه را در خود داشته باشند، بنابراین در زمان انجام تراکنش نیاز به ارتباط با بانک اطلاعاتی نخواهد داشت. در حال حاضر سه گروه (بر اساس نوع تراشه بکار رفته در آن، حافظه و ریزپردازنده) از کارت‌های هوشمند در کاربردهای مختلف در دنیا و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند:

-          کارت‌های دارای ریزپردازنده مدار مجتمع(Integrate Circuit (IC) Microprocessor Cards): کارت‌های ریزپردازنده (همچنین عموما در صنعت بنام chip card نامبرده می‌شود) حافظه ذخیره‌سازی و امنیت بیشتر ی را نسبت به کارت‌های نوار مغناطیسی فعلی ارائه می‌کند. این نوع کارت‌ها همچنین می‌توانند داده روی کارت را پردازش نمایند. نسل فعلی و تجاری این کارت‌ها دارای پردازنده 8 بیتی، 16 کیلوبایت حافظه فقط-خواندنی و 512 بایت حافظه دسترسی تصادفی (RAM) می‌باشند، که به آن‌ها قابلیت پردازشی معادل کامپیوترهای IBM-XT (البته با حافظه کمتر) را می‌دهد.

این کارت‌ها برای کاربردهای بسیار گوناگونی استفاده می‌شوند، بخصوص کاربردهایی که در خود رمزنگاری داشته و نیاز به مدیریت و محاسبات روی اعداد بزرگ را دارند. بنابراین چیپ کارت‌ها زیرساخت کارت‌هایی که ابزار شناسایی دیجیتال و امن را در خود دارند، می‌باشند (شکل 1). برخی از کاربردهای این نوع کارت‌ها عبارتند از:

o         کارت‌های اعتباری و حاوی اطلاعات مالی

o         کارت‌های امنیتی و دسترسی شبکه

o         کارت‌های تلفن‌های سلولار (SIM Cards)

o         ROM: نگهداری سیستم‌عامل کارت هوشمند

o         RAM: نگهداری موقت داده‌ها

o         EEPROM: نگهداری برنامة کاربردی و داده‌های مرتبط با آن

o         Security Logic: مهمترین قسمت‌های آن پردازنده امنیتی(Random Generator) و تولید کننده اعداد تصادفی(Random Generator)است.

واحد واسطة (Interface) این کارت ممکن است به یکی از صورت‌های تماسی، غیرتماسی و یا ترکیبی باشد که وظیفة برقراری ارتباط با محیط خارج از کارت را برعهده دارد. در شکل (2) نحوة ارتباط یک واحد واسطة تماسی با CPU و واحد‌های حافظه نمایش داده شده است:

cpu.JPG

-          کارت‌های دارای حافظه مدار مجتمع(Integrate Circuit (IC) Memory Cards): کارت‌های حافظه مدار مجتمع می‌توانند 1 تا 4 کیلو بایت از داده را درخود نگه‌دارند، ولی هیچ پردازنده‌ای روی کارت برای عملیات روی داده ندارند. بنابراین این نوع کارت‌ها برای انجام پردازش وابسته به کارت‌خوان (که همچنین دستگاه گیرنده کارت نیز نامیده می‌شود) می‌باشند و برای کاربردهایی که در آن کارت یک عملیات ثابتی را انجام می‌دهد مناسب می‌باشند.

 SecurityLogic-3.JPG

-          کارت‌های دارای حافظه نوری(Optical Memory Cards): این نوع کارت‌ها شبیح یک دیسک فشرده است که در بالای کارت چسبانده شده است. کارت‌های حافظه نوری می‌توانند تا 4MB اطلاعات ذخیره کنند، ولی یکبار قابل نوشتن می‌باشند و داده قابل ویرایش یا حذف نمی‌باشد. این نوع کارت‌ها برای کاربردهایی که نیاز به ثبت سوابق است بسیار مناسب می‌باشند، مانند پرونده‌های پزشکی، کارت‌های رانندگی و یا سوابق مسافرتی. در حال حاضر این نوع کارت‌ها هیچ پردازنده‌ای ندارند (هرچند که بزودی انواع دارای حافظه نیز عرضه خواهد شد). با وجود اینکه این نوع کارت‌ها از نظر قیمت با کارت‌های تراشه قابل رقابت می‌باشد، اما کارت‌خوان‌‌ها از پروتکل‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند و گران می‌باشند.

 کارت‌های هوشمند همچنین بر اساس نحوه ارتباط با کارت‌خوان به صورت زیر دسته‌بندی شده است:

کارت‌های هوشمند تماسی(Contact Smart Card): برای استفاده از این قبیل کارت‌ها، باید اتصال فیزیکی بین کارت و دستگاه کارت‌خوان برقرار گردد. داده‌های موجود برروی کارت به صورت سریال به کارت‌خوان ارسال می‌شود و پس از پردازش، اطلاعات جدید از طریق همان پورت به روی کارت منتقل می‌شود. به عنوان نمونه، کارت‌های تلفن‌ عمومی جزو این دسته محسوب می‌شوند. مشکل اصلی این قبیل کارت‌ها،‌ خراب شدن کنتاکت‌های فلزی (محل‌های تماس) بر اثر عوامل خارجی نظیر ضربه و شرایط فیزیکی محیط است.

card-RFID.JPG

درشکل (4) قسمت‌های موجود در کنتاکت‌های فلزی این نوع کارت نمایش داده شده است.

 

Contact Smart Card.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

-          کارت‌های هوشمند غیرتماسی(Contactless Smart Card): در این نوع کارت ‌هوشمند، ارتباط بین کارت و کارت‌خوان به‌صورت فیزیکی بر قرار نمی‌شود؛ بلکه از طریق میدان‌های الکترومغناطیسی و یا امواج RF صورت می‌گیرد. برای برقرای ارتباط،‌ آنتن مخصوصی بین تراشه‌های کارت قرار داده شده است که در فاصله‌های کم، تا حدود 50 سانتیمتر، می‌تواند ارتباط ایجاد کند. کاربرد اصلی این قبیل کارت‌ها در مواردی است که عملیات مورد نظر باید سریع انجام گیرد، به عنوان نمونه می‌توان به کارت‌های مترو اشاره کرد. مزیت اصلی این قبیل کارت‌ها علاوه بر سهولت استفاده، عمر طولانی‌تر و ضریب ایمنی بالاتر آن است؛ زیرا در این نوع کارت، تراشه به همراه آنتن در میان لایه‌های تشکیل‌دهندة کارت قرار می‌گیرد.

-          کارت‌های هوشمند ترکیبی(Dual-Interface Smart Card): این نوع کارت ترکیبی از کارت‌های هوشمند تماسی و غیرتماسی است که با هر دو نوع دستگاه‌های کارت‌خوان سازگار است. از این نوع کارت‌ها برای ساخت کارت‌های چندمنظوره استفاده می شود.



جدیدترین قالب وبلاگ


خدمات وبلاگ نویسان جوان